Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΤΑ ΤΣΙΓΓΑΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Του Χαντζοπλάκη Γιώργου
Μέρες τώρα παρατηρώ τις αντιδράσεις που προκάλεσε η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να κλείσει, στη μέση της σχολικής χρονιάς, τα αμιγώς τσιγγάνικα σχολεία. Μια απόφαση που φαίνεται τα κίνητρά της να μην είναι παιδαγωγικά, αλλά οικονομικά. Τα σχολεία αυτά λειτουργούν χρόνια τώρα και, αντί να εντάσσουν, αναπαράγουν τσιγγάνους. Εντύπωση προκαλεί και η στάση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, που έχει το πρόγραμμα ένταξης των τσιγγανοπαίδων. Μέχρι στιγμής και, ενώ κλείνουν πολλά δημοτικά σχολεία (άλλο και τούτο πάλι) στην περιοχή από γονείς που αντιδρούν στη διασπορά των μαθητών ρομά, δεν βγήκαν να πάρουν θέση. Τέτοια υπευθυνότητα!!! Εντύπωση προκαλεί και η αντίδραση του πρώην υφυπουργού Παιδείας κ. Ταλιαδούρου. Άραγε δε γνωρίζει ότι το Σύνταγμα της Ελλάδας δεν επιτρέπει τη λειτουργία αμιγών σχολείων για τσιγγάνους;
Κατ’ αρχήν οι τσιγγάνοι είναι έλληνες πολίτες και έχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις όπως όλοι οι άλλοι. Ως προς τις υποχρεώσεις το ελληνικό κράτος φρόντισε να τους ενσωματώσει. Έτσι τους φορολογεί, τους στρατεύει και τους διώκει ποινικά για αδικήματα που διαπράττουν. Ως προς τα δικαιώματά τους, όμως, δεν φρόντισε να τους εντάξει κοινωνικά, όπως οφείλει.
Έτσι τα σχολεία αυτά αντί να συμβάλλουν στην κοινωνική ένταξη των τσιγγάνων, αναπαράγουν τσιγγάνους. Ένας πειστικός απολογισμός των αποτελεσμάτων των σχολείων αυτών θα ήταν καλό. Πόσοι από τους εκατοντάδες μαθητές των σχολείων αυτών έχουν ενταχθεί;
Η κοινωνική ένταξη τω τσιγγάνων είναι καλή για όλους και κύρια για τους μπαλαμούς. Η παραβατική συμπεριφορά ατόμων μη κοινωνικά ενταγμένων έχει παρενέργειες κοινωνικές και καμιά φορά και μη ελεγχόμενες.
Για παράδειγμα άτομα που δεν έχουν τελειώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση δεν μπορούν να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης, δηλαδή δεν γνωρίζουν τον Κώδικα οδικής Κυκλοφορίας. Παρ’ όλα αυτά, οδηγούν. Αυτά τα άτομα θα προκαλέσουν ατυχήματα. Είναι προς το συμφέρον, λοιπόν, της κοινωνίας η κοινωνική ένταξη των τσιγγάνων. Και η κοινωνική ένταξη περνάει και από την εκπαίδευση.
Κατά την γνώμη μου ο ρόλος των σχολείων αυτών έχει αποτύχει ή τουλάχιστον έχουν κλείσει τον κύκλο τους. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν ελάχιστα παιδιά τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και πολύ πιο λίγα την Β/θμια εκπαίδευση. Τα περισσότερα απ΄ αυτά τα παιδιά είναι λειτουργικά αναλφάβητα. Οι εξαιρέσεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Τα παιδιά αυτά πρέπει να ενταχθούν στα υπόλοιπα σχολεία της πόλης. Οι ασύμβατες πολιτισμικές διαφορές που επικαλούνται κάποιοι είναι ο νεορατσισμός. Τον Δεκέμβρη του 2004 σε επιστολή μου στον τοπικό τύπο με τίτλο «Ο ρατσισμός στην πόρτα μας» κατήγγειλα τη μίσθωση του τυροκομείου για τη λειτουργία δημοτικού σχολείου των ρομά. (2.000€ μηνιαίο ενοίκιο).
Τα πανεπιστήμια Ιωαννίνων, Πατρών και Θεσσαλίας που διαχειρίστηκαν διαπολιτισμικά προγράμματα και προγράμματα ένταξης τσιγγάνων πρέπει να πάρουν θέση με βάση και τα συμπεράσματα των ερευνών τους. Ας μη χορεύουμε όλοι τον προεκλογικό λαϊκίστικο χορό. Αρκετά τον πληρώσαμε μέχρι σήμερα.
Και για την ενημέρωση: Σε δημοψήφισμα που διεξήχθη τον Νοέμβριο του 2004 στην Πολιτεία της Αλαμπάμα, περισσότεροι από τους μισούς πολίτες της καταψήφισαν τροπολογία για την κατάργηση άρθρου του πολιτειακού Συντάγματος που προβλέπει ότι «τα λευκά παιδιά και τα έγχρωμα παιδιά» θα φοιτούν σε διαφορετικά σχολεία.
Καιρός να δείξουμε ότι η Καρδίτσα δεν είναι Αλαμπάμπα.
Πρώην μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Πανελληνίου δικτύου ΡΟΜ
Chantzoplakis@sch.gr και chantzoplakis.blogspot.com

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα σας
Σχετικά με το σχόλιο σας για τα τσιγγάνικα σχολεία θα ήθελα να σας αναφέρω ότι κανείς από τους γονείς που νοιάζονται για τα παιδιά τους δεν είναι ρατσιστές. Συμφωνούμε με την ενσωμάτωση των τσιγγάνων ξεκινώντας όμως πρώτα από τις συνθήκες διαβίωσης τους και υγιεινής ούτως ώστε να πληρούν τους όρους για την εγγραφή τους σε κάποιο σχολείο και τον συγχρωτισμό με μικρά παιδιά, να δούμε το θέμα της ηλικίας , δεν μπορεί ένα ΄παιδί 6 χρονών να είναι στην ίδια τάξη με ένα τσιγγανάκι 12 χρονών που σημειωτέον μπορεί να είναι σε ηλικία γάμου σύμφωνα με την κουλτούρα των τσιγγάνων...επίσης έχετε την εντύπωση ότι φέρνοντας σε ένα σχολείο 30-40 τσιγγανάκια που σημειωτέον θα κάνουν πολλά μαθήματα με το δικό τους δάσκαλο θα ενσωματωθούν στο σχολείο ....όχι μόνο δεν θα γίνει απλά θα δημιουργηθεί ένα νέο γκέτο μέσα στο σχολείο ....η λύση είναι μόνο μία το κάθε παιδί στην κατάλληλη ηλικία των 6 χρονών να γράφεται στο σχολείο της περιοχής του (όπως ισχύει για όλους τους πολίτες) απ' ευθείας στην τάξη και όχι να γίνει διασπορά των τσιγγάνων σε άλλα σχολεία. Επίσης αναρωτιέμαι εσείς τα παιδιά σας θα τα στέλνατε στο σχολείο με παιδιά που ΔΥΣΤΥΧΩΣ είναι φορείς ασθενειών χωρίς βέβαια τα ίδια να φταίνε σε τίποτα . Ας βελτιώσουν πρώτα οι ίδιοι οι τσιγγάνοι και η πολιτεία (σημειώνω ότι και εσείς συμμετείχατε στα κοινά χωρίς να κάνετε τίποτα γι' αυτό) τις συνθήκες υγιεινής και μετά πολλά μπορεί να γίνουν....η λύση είναι να το 19ο Δημοτικό Σχολείο πρέπει να συνεχίσει ως έχει με πλήρες πρόγραμμα, προσωπικό και Τάξεις, ως προπαρασκευαστικό σχολείο. Στα πλαίσια αυτά, θα προετοιμάζει κάθε χρόνο, με χρήση των νέων σχολικών βοηθημάτων που έχουν γραφτεί από το 2008 ειδικά για τσιγγανόπαιδες αλλά δεν είχαν σταλεί στο σχολείο, και θα προωθεί προς ένταξη στο τέλος κάθε σχολικού έτους για απευθείας ενσωμάτωση στις κανονικές Τάξεις των σχολείων όσους από τους μαθητές θα είναι ικανοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών των σχολείων αυτών.